Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Změny v Evropě v roce 2025: co by měli mít dopravci na paměti

17.01.2025

Rok 2025 přinese v mnoha zemích EU několik změn. Sledování těchto změn je pro dopravce zabývající se mezinárodní přepravou klíčové. Níže uvádíme nejdůležitější aktualizace.

Nový sazebník pokut

Členské státy EU mají do 14. února 2025 zavést pravidla EU o porušování předpisů v oblasti dopravy do vnitrostátního práva. 
Směrnice Komise (EU) 2024/846 mění tabulku přestupků a zavádí nové přestupky v kategoriích, jako jsou doby odpočinku, organizace práce a předkládání informací, spolu se změnami v úrovních přestupků.

Příklady nových porušení:

  • „Zaměstnavatel neplatí žádné náklady na ubytování mimo vozidlo“ – klasifikováno jako závažné porušení.
  • „Nesprávné použití nebo nepoužití značení trajektem/vlakem“ – kategorizováno jako závažné porušení.
  • „Záznamy nezahrnují symboly zemí, jejichž hranice řidič překročil během denní pracovní doby“ – klasifikováno jako závažné porušení.
  • „Záznamy neobsahují symboly zemí, kde začala a skončila denní pracovní doba řidiče“ – klasifikováno jako závažné porušení.

Další významné změny:

  • Zvýšení úrovně přestupků za určitá porušení, jako je odložení doby odpočinku maximálně na 12 po sobě jdoucích 24hodinových období.
  • Přidání týdenního odpočinku ve vozidle jako velmi závažné porušení. Nezajištění návratu řidičů domů nebo na základnu dopravce bylo rovněž kvalifikováno jako velmi závažné porušení.
  • Požadavek na poskytnutí záznamů za posledních 56 dní před inspekcí (účinné od 31. prosince 2024 ).

Výměna tachografů

Balíček mobility nařizuje další modernizace tachografů v kamionech používaných pro mezinárodní přepravu v rámci EU:

  • Do 18. srpna 2025 musí být tachografy G2V1 (instalované ve vozidlech mezi 15. červnem 2019 a 20. srpnem 2023) nahrazeny novějšími verzemi.
  • U vozidel registrovaných před 14. červnem 2019 se přechodné období pro výměnu analogových nebo digitálních tachografů první generace prodlužuje do 28. února 2025 . Členské státy EU se dohodly, že vymáhání práva v tomto období se zaměří spíše na vzdělávání a informovanost než na sankce při silničních kontrolách.

Nový systém kontroly importu (ICS2)

prosinci 2024 vstoupily v platnost nové celní předpisy, které ukládají přepravním a spedičním společnostem další povinnosti. Další fáze zavádění systému kontroly dovozu 2 (ICS2) začala pro námořní dopravce dne 4. prosince 2024 s přechodnými obdobími pro ostatní odvětví dopravy:

  • 1. dubna 2025 : Zahájení implementace pro speditéry a vydavatele HBL.
  • 1. září 2025 : Zahájení realizace pro silniční a železniční dopravu.
  • Podle ICS2 musí být veškeré zboží vstupující do EU ze třetích zemí deklarováno hraničním celním orgánům za účelem posouzení možných rizik. Dopravci musí poskytnout údaje pro vytvoření vstupního souhrnného celního prohlášení (ENS) předtím, než zboží dorazí na vnější hranice Unie.

Požadované informace pro prohlášení ENS zahrnují:

  • Podrobný popis zásilky (např. povaha zboží, materiály, zamýšlené použití).
  • Přesné údaje o zúčastněných stranách (prodávající, kupující, organizátor přepravy, provádějící dopravce).
  • HS kód pro klasifikaci zboží.
  • Číslo EORI , přidělené celními orgány (další podrobnosti jsou k dispozici na webových stránkách Evropské komise).

Neúplná nebo nesprávná prohlášení ENS mohou vést k:

  • Zadržení zboží na hranicích EU.
  • Zamítnutí celního odbavení.
  • Dodatečné kontroly a potenciální finanční sankce.

ADR: Aktualizované předpisy pro nebezpečné zboží

Předpisy pro přepravu nebezpečného zboží jsou aktualizovány každé dva roky, aby byly v souladu s vyvíjejícími se bezpečnostními standardy. Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost aktualizovaná pravidla pro silniční (ADR), železniční (RID) a vnitrozemskou vodní (ADN) dopravu s šestiměsíčním přechodným obdobím do 30. června 2025 (s výjimkou letecké dopravy, kde je většina pravidel s účinností od 1. ledna 2025 ).

Mezi hlavní změny v roce 2025 patří:

  • Nová čísla OSN pro identifikaci nebezpečného zboží.
  • Vylepšené požadavky na balení, označování a dokumentaci pro přepravu lithiových a sodíkových baterií, které představují značné riziko požáru.
  • Revidované návrhy a směrnice pro přepravu elektrických vozidel.

Nizozemsko
Zóny s nulovými emisemi

1. lednu 2025 byly zavedeny bezemisní zóny (ZES) ve 14 obcích. První čtyři měsíce uplatňují tyto obce přechodné období, během kterého nebude jejich nedodržení mít za následek sankce. Upomínky budou podnikatelé dostávat jen do konce dubna.

Města, která k 1. lednu 2025 zavedla bezemisní zóny, jsou:

Amersfoort, Amsterdam, Assen, Haag, Delft, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht a Zwolle.

Další města budou následovat později v roce:

  • Den Bosch ( 1. března )
  • Groningen ( 1. dubna )
  • Haarlem ( 1. června )
  • Enschede ( 1. července )

Kromě toho 12 dalších měst potvrdilo plány na zavedení bezemisních zón po roce 2025. Mapa lokalit ZES je k dispozici na webových stránkách nizozemského ministerstva infrastruktury a vodního hospodářství.

Vozidla s emisní třídou nižší než Euro 5 nemají povolen vjezd do těchto zón. Bylo však stanoveno přechodné období:

  • Dodávky Euro 5 jsou povoleny do roku 2027 a dodávky Euro 6 do roku 2028.
  • Nákladní vozy Euro 6 (staré až 5 let k 1. lednu 2025 ) a tahače Euro 6 (staré až 8 let ke stejnému datu) mohou do zón vjíždět do 1. ledna 2030.

Rumunsko
RO e-Transport System

Přechodné období pro dodržování poskytování údajů o poloze vozidla v 
systému RO e-Transport končí 31. března 2025 . Přestože se původně plánovalo, že pokuty za nedodržení budou platit dříve, tento termín byl posunut.
Do 1. dubna 2025 musí dopravci vybavit vozidla vhodnými systémy GPS pro přenos dat do systému RO e-Transport.

Spojené království
Celní změny a fytosanitární kontroly

Nové celní předpisy pro dovoz z EU do Spojeného království měly původně vstoupit v platnost na konci října 2024. Patří mezi ně ustanovení o sanitárních a fytosanitárních (SPS) kontrolách a nová celní pravidla. Lhůta pro vyžadování 
prohlášení ENS pro zboží dovážené z EU však byla prodloužena do 31. ledna 2025 .

Od tohoto data:

  • Aby mohli dovozci podávat celní prohlášení, musí se zaregistrovat u S&S GB (pro Spojené království) nebo ICS NI (pro Severní Irsko).
  • Prohlášení musí být úplná, přesná a předložená před příjezdem vozidla na hranici. Změny lze stále provádět, dokud vozidlo nedorazí na hranici Spojeného království.

Mezi zboží osvobozené od prohlášení ENS patří:

  • Elektřina
  • Zboží přepravované potrubím
  • Dopisy, pohlednice a tištěné materiály (včetně těch na elektronických médiích)
  • Osobní zavazadla
  • Zboží ústně deklarované celnímu úřadu

Konkrétní lhůty deklarace závisí na typu přepravy. Podrobná tabulka je k dispozici v souvisejícím článku.

Elektronické cestovní povolení (ETA)

Od 2. dubna 2025 musí téměř všichni cestující do Spojeného království, kteří nepotřebují vízum, před příjezdem získat elektronickou cestovní autorizaci (ETA).
Aktuálně, od 8. ledna 2025 , se tento požadavek vztahuje pouze na občany mimoevropských zemí. Od 2. dubna se rozšíří na občany zemí Evropské unie včetně Polska. Žádosti lze podávat od 5. března prostřednictvím aplikace UK ETA nebo online.

Klíčové podrobnosti o ETA:

  • Cena: 10 GBP (cca 51 GBP)
  • Doba zpracování: Do tří pracovních dnů
  • Platnost: dva roky (nebo do vypršení platnosti pasu)
  • Povolené návštěvy: Vícenásobné cesty nebo jednorázové pobyty v délce až šesti měsíců za účelem turistiky, rodinných návštěv, služeb nebo krátkodobého studia.

Standard přímého vidění (DVS)

Transport for London (TfL) zavede v roce 2025 nová pravidla Direct Vision Standard (DVS) Progressive Safer System (PSS) pro těžká nákladní vozidla. Tyto aktualizace budou vyžadovat nákladné upgrady pro některá nákladní vozidla.
Ačkoli byly přísnější normy pro nákladní vozidla původně naplánovány na 28. října 2024 , jejich implementace byla odložena až do 4. května 2025 .

Pro připomenutí:

  • Bezpečnostní povolení DVS se vztahuje na těžká nákladní vozidla nad 12 tun vstupující do Velkého Londýna nebo v něm provozovaná.
  • Vozidla jsou hodnocena hvězdičkami na základě úrovně přímého výhledu z kabiny. Vozidla s nižším hodnocením mohou v Londýně provozovat se zvláštním povolením.

Nové požadavky zahrnují další bezpečnostní technologie:

1. Systém sledování mrtvého úhlu (BSIS) :

– Detekuje chodce a cyklisty v mrtvých úhlech.
– Poskytuje zvukové varování pouze v případě bezprostředního nebezpečí kolize.

2. Monitorování přední oblasti (MOIS) 
– Detekuje chodce a cyklisty před vozidlem.
– Varuje řidiče před rozjezdem pomocí zvukových výstrah vyhrazených pro bezprostřední riziko kolize.

Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje moderní technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.