Změny evropského silničního mýta v roce 2025
V letošním roce začínají v evropských zemích platit nejen nové sazby, ale dochází i ke změnám jejich struktury či celých poplatkových systémů.
V roce 2025 budou dopravci čelit četným změnám v evropském mýtném pro kamiony. Tyto změny jsou z velké části způsobeny novelizovanou směrnicí EU o Euroznámce, která upravuje silniční mýtné systémy v zemích Evropské unie. Většina zemí EU již provedla potřebné změny do termínu v březnu 2024. Některým zemím, jako je Polsko, se však dosud nepodařilo přizpůsobit své systémy výběru mýtného právu EU.
Rakousko: Od 1. ledna 2025 zavedl ASFINAG zvláštní skupinu sazeb pro autobusy (M2, M3), která nabízí 25% snížení poplatků souvisejících s emisemi CO2 z dopravy. Poplatek za infrastrukturu byl upraven tak, aby odrážel inflaci, zatímco poplatky za ovzduší a hluk zůstaly nezměněny. Složka sazeb za CO2 zaznamenala výrazné zvýšení.
Přehled změn:
- Celkové zvýšení sazeb: Přibližně 12,4 %.
- Poplatek za infrastrukturu: Zvýšení o 7,7 %.
- Poplatek za ovzduší a hluk: Žádná změna.
- Sazby za alpské tunely se zvýší o 1,35 %.
- Složka sazeb CO2: Podstatné zvýšení, které se liší podle typu vozidla.
Příklad pro nejběžnější kategorii vozidel:
Nákladní vozidlo s třídou CO2 = 1, emisní třídou Euro = EURO 6 a nápravami 4+, tarify jsou následující:
Více informací: zde.
Belgie
Představenstvo SOFICO, valonské společnosti pro doplňkové financování infrastruktury, schválilo indexaci sazeb mýtného pro těžká nákladní vozidla ve Valonsku. Tato indexace je vypočítána na základě indexu spotřebitelských cen ze srpna 2024, který odráží kolísání cen zboží a služeb v Belgii. Průměrná úprava platná od ledna 2025 bude +2,86 %.
Software OBU (On-Board Units) implementovaný šesti akreditovanými poskytovateli mýtných služeb v Belgii (Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services a WAG Payment Solutions) bude od 1. ledna automaticky aktualizován na nové sazby. 2025. Níže je uveden podrobný přehled sazeb mýtného podle hmotnostních kategorií:
Sazby mýtného v eurech platné ve Valonsku od 1. ledna 2025 (bez DPH):
Euro třída | Nákladní vozy s celkovou hmotností nad 3,5t do 12t | Nákladní vozy s celkovou hmotností nad 12t do 32t | Nákladní vozy s GVW nad 32t |
Euro 0-3 | 0,111 | 0,216 | 0,247 |
Euro 4 | 0,082 | 0,187 | 0,218 |
Euro 5 | 0,068 | 0,173 | 0,204 |
Euro 6 | 0,055 | 0,160 | 0,191 |
Ve Flandrech a Bruselu vstoupí zvýšení sazeb jako každý rok v platnost 1. července 2025. Flandry navíc zvažují zavedení samostatných denních a nočních sazeb. Více zde
Česká republika
Od 1. ledna 2025 se mýtné pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny zvýší přibližně o 5 %, což odráží poplatky související s CO2. Portál českého elektronického mýtného systému bude navíc přístupný prostřednictvím nového webu: myto.gov.cz
Dánsko
Dánsko odstoupí od euroznámky , což znamená, že řidiči cestující do nebo ze Švédska, Nizozemska a Lucemburska si budou muset zakoupit dálniční známku. Dánsko rovněž nahradí časové dálniční známky mýtným podle vzdálenosti.
Nové sazby mýtného v Dánsku:
Sazby pro váhové kategorie s GVW od 12 000 do 17 999 kg
emisní třída CO2 | Sazby mimo ekologickou zónu za km | Sazby v ekozóně za km * |
1 | 0,86 dánské koruny (místo 1,12) | 0,43 dánské koruny (místo 1,68) |
2 | 0,79 dánské koruny (místo 1,00) | 0,40 dánských korun (místo 1,50) |
3 | 0,69 dánských korun (místo 0,88) | 0,35 dánské koruny (místo 1,32) |
4 | 0,46 dánských korun (místo 0,59) | 0,23 dánské koruny (místo 0,88) |
5 | 0,13 dánské koruny (místo 0,20) | 0,07 dánské koruny (místo 0,30) |
Sazby pro váhové kategorie s GVW od 18 000 do 32 000 kg
emisní třída CO2 | Sazby mimo ekologickou zónu za km | Sazby v ekozóně za km * |
1 | 1,00 dánská koruna (místo 1,26) | 0,50 dánských korun (místo 1,89) |
2 | 0,92 dánské koruny (místo 1,13) | 0,46 dánských korun (místo 1,70) |
3 | 0,82 dánské koruny (místo 1,00) | 0,41 dánské koruny (místo 1,50) |
4 | 0,53 dánské koruny (místo 0,66) | 0,27 dánské koruny (místo 0,99) |
5 | 0,13 dánské koruny (místo 0,20) | 0,07 dánské koruny (místo 0,30) |
Sazby pro hmotnostní kategorie s GVW nad 32 000 kg
emisní třída CO2 | Sazby mimo ekologickou zónu za km | Sazby v ekozóně za km * |
1 | 1,10 dánská koruna (místo 1,35) | 0,55 dánské koruny (místo 2,03) |
2 | 1,01 dánské koruny (místo 1,22) | 0,51 dánské koruny (místo 1,83) |
3 | 0,91 dánské koruny (místo 1,09) | 0,46 dánských korun (místo 1,63) |
4 | 0,58 dánské koruny (místo 0,71) | 0,29 dánské koruny (místo 1,06) |
5 | 0,13 dánské koruny (místo 0,20) | 0,07 dánské koruny (místo 0,30) |
*Sazby v nízkoemisních zónách jsou příplatkem, to znamená, že se platí navíc k sazbě mimo ekologické zóny (např. poplatek za vozidlo emisní třídy CO2 1. třídy s přípustnou technickou hmotností 18 000 až 32 000 kg je 1,00 + 0,5 dánské koruny nebo 1,5 koruny celkem).
Maďarsko
V Maďarsku vzroste infrastrukturní poplatek o 3,4 %, zatímco ostatní složky tarifu zůstanou beze změny. Celkově se průměrné náklady na dopravu zvýší přibližně o 2,5 %. . Více zde
Nizozemsko
Euroznámka zůstane v Nizozemsku zavedena v roce 2025. Změní se však struktura tarifů pro poplatky, i když to bude zpožděno z původně plánovaného 1. ledna na 25. března 2025. Od 1. ledna jsou v platnosti nové, vyšší sazby Euroznámky 2025.
Sazby nizozemského silničního mýtného se zvýší o 1,9 %, přičemž poplatky budou určovány podle emisní třídy vozidla (Eurotřídy), počtu náprav a emisí CO2. Jakmile bude zavedena revidovaná struktura poplatků, budou vozidla zařazena do pěti emisních tříd CO2, od třídy 1 (dieselové nákladní automobily) po třídu 5 (vozidla s nulovými emisemi). Vozidla v emisních třídách CO2 2 až 5 budou mít nárok na slevy z poplatků.
Například pro motorové vozidlo Euro 6 v emisní třídě CO2 1 se roční sazba zvýší z 1 250 EUR na 1 274 EUR. V rámci emisní třídy CO2 1 budou provedeny další rozdíly na základě emisní třídy Euro vozidla. Na polovinu roku 2026 je plánován systém mýtného na základě kilometrů, který zcela nahradí systém dálničních známek.
Lucembursko a Švédsko
Lucembursko i Švédsko zavedly vyšší sazby euroznámky k 1. lednu 2025. Zavedení nových tarifních systémů v těchto zemích je však naplánováno na konec března 2025.
Portugalsko: Portugalsko ruší mýtné na klíčových dálnicích v roce 2025. Portugalsko od 1. ledna 2025 zruší mýtné na několika hlavních dálnicích, včetně dálnic A22, A4 a A25, a to na základě rozhodnutí parlamentu, jehož cílem je zlepšit plynulost dopravy a snížit cestovní náklady motoristů. Mýtné bude nadále platit v oblasti Porta a na některých úsecích, jako jsou A28, A41 a A42. Tato změna politiky zvýší náklady na partnerství veřejného a soukromého sektoru o 1,106 miliardy eur, které budou financovány z příspěvků daňových poplatníků. Rozhodnutí je v souladu s podobnými opatřeními v sousedním Španělsku a očekává se, že ovlivní mobilitu a regionální rozvoj v dotčených oblastech. Více informací naleznete zde.
Polsko
Od 1. ledna 2025 došlo v Polsku ke zvýšení mýtných sazeb o přibližně 3,3 %, což znamená dodatečný náklad zhruba 0,46 € na každých 100 km. Více zde
Slovensko: Od 1. ledna 2025 prošla slovenská mýtná síť několika aktualizacemi, které se dotkly mýtné služby T4E SKmyt. Mnoho stávajících zpoplatněných úseků bylo rozděleno na kratší úseky. Například mýtný úsek, který dříve měřil 5 kilometrů, je nyní rozdělen na dva nebo tři kratší úseky v závislosti na křižovatkách podél silnice. Kromě toho byly do zpoplatněné sítě zařazeny nové úseky dálnic v okolí Bratislavy. Patří mezi ně úseky D01-066, D04-012, D04-013 a R07-004. Tyto změny mají za cíl zlepšit výpočet mýtného a odrážejí pokračující rozšiřování slovenské silniční infrastruktury.
Švýcarsko
Ve Švýcarsku se silniční mýtné od 1. ledna 2025 zvýší o 5 %. více zde
Změny v jiných zemích
Zvýšení sazeb mýtného pro nákladní vozidla se očekává také ve Francii během prvního čtvrtletí roku 2025, i když nové tarify ještě nebyly oznámeny.
Zde je seznam některých mýtných úřadů, které oznámily, že od 1.1.2025 nezmění sazby pro těžká vozidla:
- Německo (BALM)
- Slovensko
- Slovinsko
Dopravci by také měli počítat se změnami v Bulharsku, Řecku, Španělsku, Lucembursku, Maltě, Portugalsku a Itálii , protože tyto země obdržely v prosinci 2024 odůvodněné stanovisko Evropské komise pro nedodržování směrnice o euroznámce. Tato směrnice vyžaduje, aby výše mýtného byla spojena s emisemi CO2.
zdroj: trans.info